American Tourister erbjuder ett brett sortiment med färgglada, högkvalitativa och prisvärda resväskor gjorda för att hålla. Från innovativa, hållbara material med en känsla för detaljer och kvalitet kombinerar American Tourister stil med komfort i ett brett utbud av resväskor-perfekta för både nytta och nöje.
Varumärkets milstolpar
American Tourister är ett av de ledande bagagemärkena i världen och finns i mer än 120 länder världen över.
Allt började 1933 när grundaren Sol Koffler tog sitt livs besparingar och startade ett bagageföretag i Providence, Rhode Island (USA). Hans dröm: att skapa en slitstark resväska som var prisvärd för alla.
Att flyga blev alltmer populärt och efterfrågan på lättare väskor ökade. Så American Tourister introducerade "Hi Taper"-väskor som var högre, smalare, lättare och enklare att packa.
På 50-talet experimenterade företaget med nya material och man skapade världens första formgjutna resväska i en modern design som tålde en hel del stötar.
I och med allt fler började resa utomlands på 60-talet, var American Tourister först med att låta några av de största flygbolagen "flygtesta" väskorna.
Vi lanserade reklamkampanjen Gorilla. Denna världsberömda och långlivade reklamenfilmen visade en gorilla som slog och kastade runt en resväska inne i sin bur i en djurpark. Han lyckades aldrig förstöra den.
Förenades två av världens främsta bagagevarumärken
År 1993 köptes American Tourister upp av Samsonite, och därmed förenades två av världens främsta bagagevarumärken. En sammanslagning som tog båda varumärkena till en ny nivå.
Vi började vårt samarbete med Disney för att skapa resväskor med favoritkaraktärer från Disney och MARVEL.
SoundBox, vår ikoniska kollektion i polypropylen med den effektfulla koncentrerade cirkeldesignen, vann det prestigefyllda priset Red Dot Design Award.
Score!
Vi samarbetade med den världsberömda fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo, som var vår globala varumärkesambassadör för vår mediekampanj 2018.
American Tourister visar återigen sin styrka när det gäller innovativa lätta resväskor i kombination med en modern design.
Airconic-kollektionen introduceras, vår lättaste hårda resväska hittills – den stora väskan väger bara 3,2kg.
Vi insåg att vi behövde göra en förändring för att minimera vårt ekologiska fotavtryck och värna om vår planet. Vi utvecklade RecyclexTM, ett unikt material av återvunna PET-flaskor för att tillverka mer hållbara resväskor och väskor.
Den 1 000 000 000:e SoundBoxen såldes i Europa, vilket gjorde den till en älskad favorit bland resenärerna.
Vi fyllde 90 år!
Ja, vi är äldre än vi ser ut, men vi fortsätter att följa vår vision om att utveckla högkvalitativt bagage som är prisvärt för alla - precis som vår grundare ville.