Varumärkets milstolpar

American Tourister är ett av de ledande bagagemärkena i världen och finns i mer än 120 länder världen över.

American Tourister erbjuder ett brett sortiment med färgglada, högkvalitativa och prisvärda resväskor gjorda för att hålla. Från innovativa, hållbara material med en känsla för detaljer och kvalitet kombinerar American Tourister stil med komfort i ett brett utbud av resväskor-perfekta för både nytta och nöje.

1933
1945
'33

Allt började 1933 när grundaren Sol Koffler tog sitt livs besparingar och startade ett bagageföretag i Providence, Rhode Island (USA). Hans dröm: att skapa en slitstark resväska som var prisvärd för alla.

1945
1965
'45

Att flyga blev alltmer populärt och efterfrågan på lättare väskor ökade. Så American Tourister introducerade "Hi Taper"-väskor som var högre, smalare, lättare och enklare att packa.

1965
1971
'65

På 50-talet experimenterade företaget med nya material och man skapade världens första formgjutna resväska i en modern design som tålde en hel del stötar.

I och med allt fler började resa utomlands på 60-talet, var American Tourister först med att låta några av de största flygbolagen "flygtesta" väskorna.

1971
1993
'71

Vi lanserade reklamkampanjen Gorilla. Denna världsberömda och långlivade reklamenfilmen visade en gorilla som slog och kastade runt en resväska inne i sin bur i en djurpark. Han lyckades aldrig förstöra den.

1993
2014
'93

Förenades två av världens främsta bagagevarumärken

År 1993 köptes American Tourister upp av Samsonite, och därmed förenades två av världens främsta bagagevarumärken. En sammanslagning som tog båda varumärkena till en ny nivå.

2014
2017
'14

Vi började vårt samarbete med Disney för att skapa resväskor med favoritkaraktärer från Disney och MARVEL.

2017
2018
'17

SoundBox, vår ikoniska kollektion i polypropylen med den effektfulla koncentrerade cirkeldesignen, vann det prestigefyllda priset Red Dot Design Award.

2018
2019
'18

Score!

Vi samarbetade med den världsberömda fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo, som var vår globala varumärkesambassadör för vår mediekampanj 2018.

2019
2020
'19

American Tourister visar återigen sin styrka när det gäller innovativa lätta resväskor i kombination med en modern design.

Airconic-kollektionen introduceras, vår lättaste hårda resväska hittills – den stora väskan väger bara 3,2kg.

2020
2021
'20

Vi insåg att vi behövde göra en förändring för att minimera vårt ekologiska fotavtryck och värna om vår planet. Vi utvecklade RecyclexTM, ett unikt material av återvunna PET-flaskor för att tillverka mer hållbara resväskor och väskor.

2021
2023
'21

Den 1 000 000 000:e SoundBoxen såldes i Europa, vilket gjorde den till en älskad favorit bland resenärerna.

2023
'23

Vi fyllde 90 år!

Ja, vi är äldre än vi ser ut, men vi fortsätter att följa vår vision om att utveckla högkvalitativt bagage som är prisvärt för alla - precis som vår grundare ville.

Nu återstår bara en fråga:

Vart vill du ta vägen härnäst?

Se alla produkter